Emner og undervisning

FISKE OG FANGST

Elevene lærer om plantene og fiskene som lever i havgapet. Vi har en innføring om livet i havet, om forståelse for næringskjeder og den økologiske balansen i havet.
Elevene vil trekke ruser og vi studerer fangsten sammen. Vi har saltvannsakvarium, her kan elevene studere fisken. Dessuten har vi en avtale med noen av de lokale fiskerne som vil komme inn med rariteter de fanger ute på havet. Når muligheten byr seg har vi en disseksjonstime, hvor vi sløyer og dissekere fisk. Her ser vi på anatomi og næringsopptak. På en av ukens fellestur plukker vi tang og tare og steker det sammen med popcorn på stormkjøkken.  Elevene lærer hvor bra sjømat er for kroppen og hvor godt det smaker.

BÅTBRUK

Roing, padling og seiling vil stå sentralt for elevene, både på organiserte økter og i fritiden.

Elevene lærer å ro.Dette gjøres i fellesskap, vi har økter hvor vi øver oss på rotak og samarbeid gjennom leker og øvelser. I løpet av uka mestrer de ulike typer vær og det å dra på fisketur sammen med klassekamerater.

Kajakkpadling foregår i trygge og oversiktlige omgivelser i «bukta» ved leirskolen. Her får du lære grunnleggende padleteknikker gjennom instruksjon og leker. På leirskolen har 46 kajakker som elevene får disponere på fritiden. Dette gir mye tid til å lære og mestre dette.

Leirskolen vil også ta elevene med på turer i Raet nasjonalpark til Lyngør og blant annet på selsafari. På turene vil elevene gis innblikk i kystkultur, lokalhistorie. “slaget ved Lyngør”, og Henrik Ibsens dikt om Terje Vigen.

SJØVETT OG REDNING

Båt og sjøvett vil være et tema hele uken. Både i praksis og teori. Bruk av kasteline og redningsbøye Knop og stikk økt blir det også.

HISTORIE

Leirskolen har stort fokus på å formidle Sørlandets rike kystkultur, og hvordan folk har overlevd på kysten opp gjennom årene. Vi vil legge en av ukens turer til Lyngør og lokal kulturhistorie og naturgeografi er tema for turen.

Risøy ligger rett innenfor Lyngør, både kjent for å ha blitt kåret til Europas best bevarte tettsted og ikke minst for slaget på Lyngør red 6. juli 1812. Da det engelske linjeskipet” Dictator” senket den dansk/norske fregatten” Najaden”. Vi vil legge en av ukens turer utenom Lyngør og fortelle om dette eller andre historier. Risøya er i seg selv et historisk sted hvor det har vært bygd båter fra tidlig 1700 tallet.