For lærere

TRANSPORT OG AVREISE

Kjør E18 til Tvedestrand (Ikke ta av ved Risør, da denne veien er sma og under utbedring), derfra følger dere skilt til Lyngør og Gjeving på Rv. 411 etter ca 20 km. står det skilt til Risøy. Da er det 300 meter, over broa og til venstre så er dere fremme.

Middag på fredag blir servert kl 1330. Det er fornuftig at bussen kommer litt før for opplasting. Bussjåføren får også middag, samt at vedkommende får hviletiden sin.

Avreise ca kl 1415.

INNKVARTERING

Elevene bli innkvartert i” Skipperstua”, et bygg med 8 nyrenoverte leiligheter. Her vil de bli fordelt i grupper fra 6-13. Leilighetene inneholder bad, stue og ett til to soverom. Flere av leilighetene er tilpasset for rullestoler. For at vi skal få en grei inndeling må dere ta kontakt noen uker før dere kommer.

MAT

Frokost, middag og kvelds vil bli servert i kantinen til Risøy Folkehøyskole. Bygningen ligger 50 meter fra internatet. Der vil vi ha egne tider hvor vi spiser og vi vil nyte godt av et stort profesjonelt kjøkken. Til pausen midt på dagen smører elevene niste under frokosten. Er det noen som må ha spesielle dietter er ikke det noe problem, men vi vil gjerne ha beskjed uken før dere kommer. Og denne beskjeden må gå gjennom læreren.

FORDELING AV OPPGAVER

I løpet av en leirskoleuke på Risøya er det mye som skjer. Derfor er det greit at dere på forhånd vet litt om hva vi ønsker at dere skal ta del i. Rett etter ankomst og innkvartering vil vi ha et lærermøte der vi hilser på hverandre, utveksler informasjon og fordeler noen av oppgavene. Den teoretiske delen av undervisningen og alle praktiske aktiviteter i forbindelse med leirskoleopplegget, vil vi på leirskolen ta oss av. Mens dere har hovedansvaret for å følge med på fritiden til elevene.
På læremøte vil vi fordele noen bryggevakter, kveldsvakter og vekking om morgenen ellers vil vi at dere hjelper til å holde orden under måltidene. En fra leirskolen vil være tilgjengelig og behjelpelig hele døgnet.

SPESIELLE BEHOV
Er det elever som har spesielle behov, enten det er funksjonsnedsettelse, kosthold eller andre hensyn, ber vi om at dere gir beskjed til oss om dette i god tid. Så langt det er mulig tar vi hensyn til dette i planleggingen av leirskoleoppholdet. Vi ønsker å tilrettelegge for elever med spesielle behov best mulig. Om dere har elever som har behov for dagstavle for å få en bedre oversikt over dagen, gi oss beskjed. Vi har en perm med bilder dere kan låne under leirskoleuka med relevante bilder, både til aktivitetsremser og dagstavle.

KVELDSAKTIVITET

Etter at solen går ned vil det være noe tid til kveldsmat. Da kan det være viktig at elevene blir engasjert i en aktivitet. Det kan være leker, konkurranser, ballspill ute. Det er fint om innslaget varer ca. 1/2 til en time. Under kveldsmaten vil en fra leirskolen oppsummere dagen.

TELEFON

Vi vil helst unngå å bruk av mobiltelefon blandt elevene i leirskoleuken. Anbefaler å samle inn/ dele ut på bussen

REGLER

Det er viktig at dere går igjennom reglene med elevene før dere kommer, særlig den delen om å ta hensyn og være hyggelige mot hverandre. Resten av reglene skulle det være nokså enkelt å forstå.

LEIRSKOLEDAGBOKEN -Ta vare på leirskolestemningen!

Leirskoleuken skaper mange minner for livet. Mange skoler har med seg kamera og lager fotoalbum for elevene. Kystleirskolen har avtale med Leirskoledagboken A/S, og har tilgjengelige kameraer. Dersom dette er interessant, ta kontakt med Leirskoledagboken A/S ved:  Ingar@leirskoledagboken.no

Velkommen til en fin og opplevelsesrik uke på Risøya!